„Z chwilą kiedy płodność królowej słabnie, pewnie na rozkaz owej potęgi kontrolnej czy tych nieznanych doradców, których nieubłaganą działalność dostrzegamy wszędzie, zostaje ona pozbawiona żywności i ginie z głodu.”
M. Maeterlinck, „Życie termitów”Rzeźba figuratywna, stanowiąca hybrydę postaci kobiecej i królowej termitów. Z tradycyjnej techniki rzeźbiarskiej, z gliny i odlewów z tworzyw oraz z materiałów plastycznych jak flizelina, biały cukier i gips akrylowy, artystka tworzy teatrum o wymiarach 5 x 2,5 x 1 metr.
„Autorka zmagając się z poczuciem niesprawiedliwości w przypisanych kobiecie i mężczyźnie tradycyjnych rolach społecznych, tworzy swoją wizję – «alegorię» bytu. A ponieważ nieskończenie wiele skojarzeń i treści niesie w sobie ten przekaz dając widzowi bardzo wiele punktów widzenia w sensie dosłownym, ale i przenośni, mamy więc bardzo frapujący i bogaty komunikat społeczno-plastyczny. Składa się na niego przede wszystkim przeżyty przez autorkę bardzo traumatyczny czas, ale i właśnie z niego płynące skrawki ironii, intuicji, cielesności, ale także determinacji, żeby nie powiedzieć – bohaterskiej kobiecości. Pewnego nawet heroizmu w walce o przetrwanie w świecie rozdanych ról. W ironii płynącej z powierzchni słodkich, quasi-stiukowych rzeźb. Z pierwotnego aspektu – życia autorki oraz Jej poczucia absurdu, groteski i paradoksu. Odniesienia rzeźby do matki termitów, do jej – znowu w analogii do kobiety – układu rozrodczego, do analogii z życia odwłoka i dróg rodnych w relacji do skrawków pamięci – cierpienia z Jej drogi przetrwania. Metafory obrzędu i poczucia własnej siły, do pytań o rolę kobiety. Jakież to jest niesamowicie aktualne – teraz – w dniach burzliwych, autentycznych demonstracji kobiet, sławnych już transparentowych haseł z powodu właśnie poczucia zawłaszczania ich ciał przez wizje polityków, księży i inne instytucje.”
prof. dr hab. Andrzej Banachowicz
Dorota Hadrian (ur. 1984 r.) - artystka sztuk wizualnych. W latach 2004-2010 studiowała na Wydziale Rzeźby i Grafiki na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, obecnie doktorantka na Wydziale Sztuki Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie. W roku 2008 otrzymała stypendium im. Jana Matejki, a w latach 2010 i 2014 była stypendystką MKiDN. W działalności artystycznej sięga po wypracowane przez klasyczną sztukę europejską wzorce ikonograficzne, operuje kulturowymi, wieloaspektowymi nawiązaniami, aluzjami oraz cytatami. Tematem badań czyni walkę ze stereotypami w kulturze i popkulturze. Głównymi środkami wyrazu artystki jest rzeźba, wideo i malarstwo. Mieszka i pracuje w Bytomiu. Laureatka Nagrody Prezydenta Bytomia MUZY 2019 za osiągnięcia twórcze.
kronika.org.pl | fb.com/CSWkronika
Rynek 26, Bytom