Franciszek Orłowski Historia dokręcania śruby

„Robotnicy są płci męskiej i żeńskiej (…) bez nich żaden z członków zespołu, król, królowa, wojownicy (…) nikt w całym osiedlu nie mógłby skorzystać z pożywienia, jakie ma pod ręką. Wszyscy zmarliby z głodu.”

M. Maeterlinck, „Życie termitów”
Franciszek Orłowski, Historia dokręcania śruby, 2017, dokumentacja fotograficzna działania oraz widok wystawy

Praca powstała w wyniku współpracy z Nikitą, nielegalnym imigrantem z Ukrainy. Ukazana na slajdach historia opowiada o losach obywatela Ukrainy, inżyniera, który w Polsce podjął się pracy w charakterze robotnika budowlanego. Podobnie jak wielu innych imigrantów, mimo dość dobrej znajomości języka polskiego, skorzystał on z usług firmy zajmującej się nielegalnym pośrednictwem pracy. Skutkiem podpisania umowy z firmą nastawioną na maksymalny wyzysk stała się niezwykle ciężka praca, która doprowadza do ruiny finansowej, fizycznej i psychicznej pracownika, a pośrednio także całej jego rodziny. Praca Nikity polegała na skręcaniu metalowych konstrukcji. Norma zawarta w umowie okazała się niewykonalna. W ostatnich dniach pobytu Ukraińca w Polsce doszło do spotkania i rozmowy, której rezultatem była wspólna z artystą decyzja o opisaniu historii Nikity w liście i umieszczeniu go w specjalnej wnęce jednej ze śrub, którą wkręcił w konstrukcję, przy której pracował. List skierowany jest do anonimowego podmiotu; mówi o bezradności, potrzebie „uwspólnienia” relacji z drugim, o rozczarowaniu, samotności, niepewności przyszłości, wycieńczeniu pracą i trudnymi warunkami egzystencji. Można w nim znaleźć odniesienie do wpływu ekonomii na relacje międzyludzkie. Śruba wkręcona przez Nikitę wraz z jej „zawartością emocjonalną” stała się jednym z ogniw dźwigających powstającą w Polsce konstrukcję.

Franciszek Orłowski (ur. 1984 r.) - artysta konceptualny, rzeźbiarz, twórca filmów wideo – urodził się w 1984 roku w Poznaniu. Absolwent Wydziału Komunikacji Multimedialnej na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu. Jego projekty mają charakter egzystencjalny, związane są często z międzyludzkimi relacjami, ich brakiem lub usterkami, oraz refleksją nad rolą człowieka z perspektywy tego, co dzieje się współcześnie. Swoje prace pokazywał m.in. na wystawach: British British Polish Polish (CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa, 2013), ART IST KUKU NU UT, PRADA PRAVDA (Tartu, Estonia, 2013), Splendor tkaniny (Zachęta, Warszawa, 2013).

CSW Kronika

kronika.org.pl | fb.com/CSWkronika
Rynek 26, Bytom

Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego